skip to Main Content
Wat Voor Impact Heeft Corona Op De Transportwereld?

Wat voor impact heeft corona op de transportwereld?

Het belang van transport

De coronacrisis is voor veel bedrijven in transport en logistiek verwoestend. Eerdere vooruitzichten en groeiramingen voor 2020 zullen hierdoor niet uitkomen en het is alle hens aan dek. Tegelijkertijd is het ook een  testcase voor de werkelijke waarde van de dienstverlening. Transport & Logistiek is van groot belang voor de continuïteit van de Nederlandse economie en samenleving. Het enorm grote belang van transport voor de Nederlandse samenleving en economie bestaat onder andere uit de rol in de voedselketen Het gaat hierbij om de levering van producten aan supermarkten, de verwerkende industrie en de transporten van deze industrie, maar ook het ophalen van producten bij boeren, het aanleveren van bijvoorbeeld veevoer en andere producten bij boeren. Totaal gaat het hier om een derde van de goederenstroom over de weg.

Twee grote risico’s

Bedrijven komen op de lange termijn in de problemen door onvoldoende weerstandvermogen. Op de korte termijn zal het liquiditeitskrapte worden. Transportbedrijven lopen twee grote risico’s. Het eerste is het risico van minder vraag die niet flexibel kan worden opgevangen. Het tweede gevaar is van een lage omzet door extreme omstandigheden. Het onderliggende probleem is dat het in de werkelijkheid voor veel bedrijven lastig is om tot een juiste kostprijsberekening te komen.

Online platformen en netwerken

De komst van internet of things en mobiel internet hebben interconnectiviteit mogelijk gemaakt. Onder invloed van de corona crisis zal deze trend zich verder doorzetten. De klassieke supply chain, waarbij het gaat om standaard goederenstromen tussen fabrikant/producent en groothandel/detailhandel worden vervangen door een netwerk waarin iedereen namens iedereen kan optreden in de keten. Alle beschikbare capaciteit, zowel particulier als zakelijk, zal worden gebruikt om de goederen bij de consument te krijgen. Elk product vindt zijn eigen weg naar de uiteindelijke klant. De verwachting is dat de grens tussen de particuliere en zakelijke markt steeds meer zal vervagen in de nabije toekomst.

Supply Chain Finance

De corona uitbraak en de wereld wijde impact daarna op supply chains legt druk op alle schakels in de ketens. Samenwerking en partnerships worden getest. Logistieke bedrijven realiseerden zich al steeds vaker dat ze aanzienlijk geld kunnen besparen als hun werkkapitaalpositie verbetert. Er is minder financiering nodig en banken zijn eerder bereid leningen te verstrekken op grond van een sterk werkkapitaalratio. Sinds de economische crisis van 2009 was de gemiddelde betalingstermijn in de transport- en logistieke sector al aanzienlijk opgelopen. Een logistiek dienstverlener moet vaak dertig dagen of langer wachten, totdat de factuur betaald is. Dit betreft vooral de kleinere partijen. Supply Chain Finance, dat als doel heeft de financiële positie van bedrijven in de leverantieketen te verbeteren en financiële risico’s te spreiden, biedt dan uitkomst.

Back To Top